Liever Levend bij Jinek


Functie

Media

Jaar

2017

Klant

Liever Levend

JINEK toont promotiefilm Liever Levend van Helmgras Media
In het programma JINEK kwam de promotiefilm van Liever Levend voorbij. De film – die gemaakt is door Helmgras Media – legt het idee van Freek duidelijk uit. De basis althans. Want de film is juist bedacht om een beetje te prikkelen, zodat er vragen opkomen en je de behoefte voelt om je er in te gaan verdiepen.
Want het is niet zo zwart als het lijkt, zoals met bij JINEK denkt als ze het filmpje zien. Het concept is aan verandering onderhevig. Het is voer voor een discussie. Helaas is bij Jinek minder plaats voor de discussie, maar wordt het vooral gezien als luguber.

Liever Levend
In 2017 lanceerde Freek zijn nieuwe concept: Liever Levend, een begrafenis voor je dood. Freek Haverman: ‘In de afgelopen drie jaar ben ik twee mensen verloren die dicht bij me stonden. Voor beide begrafenissen hebben we met familie en vrienden veel moeite gedaan om er iets moois van te maken met speeches, bloemen en filmpjes over hun leven. Ze hebben daar zelf nauwelijks iets van meegekregen, maar wat ze hebben gezien vonden ze heel fijn. Wat zou het toch mooi zijn als mensen voorafgaand aan hun dood, of de dood van een geliefde, een afscheidsbijeenkomst kunnen organiseren, waar ze zelf bij aanwezig zijn. Ik geloof heel erg in het hier en nu en niet in een hiernamaals.

Filosoof Blaise Pascal zei ooit: Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden in. Dus waarom wachten tot na je dood voor een afscheid? Ik wil het moment van afscheid gedeeltelijk verleggen naar vóór de dood. Je kan er dan vervolgens voor kiezen om de begrafenis kleiner te houden of alleen een kort samenzijn te organiseren als iemand ligt opgebaard om hem of haar een laatste eer te bewijzen voor een laatste groet. Lees meer op de website van Liever Levend. 

Sluiten